Σχολεία σε αναζήτηση ελπίδας...

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς βρίσκει μαθητές και εκπαιδευτικούς αντιμέτωπους με καινούργια και παλιά προβλήματα. Πόσο θετικό και αποτελεσματικό μπορεί να προμηνύεται το νέο σχολικό έτος όταν πριν καν ξεκινήσει οι τεράστιες ελλείψεις, οι δυσλειτουργίες και η ανεπαρκής πρόβλεψη είναι τουλάχιστον δεδομένες; Η ίδια η υπουργός Παιδείας, άλλωστε, φρόντισε να μας προϊδεάσει λίγο καιρό πριν πως πρόκειται να διανύσουμε τη «δυσκολότερη χρονιά μετά τη Μεταπολίτευση».
Τα προβλήματα εντοπίζονται σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από τα νηπιαγωγεία και την αδυναμία φιλοξενίας του απαραίτητου αριθμού παιδιών ελλείψει υποδομών, μέχρι τη μέση εκπαίδευση, όπου ζητήματα όπως η συμφόρηση των αιθουσών, η μη καταβολή των δεδουλευμένων των καθηγητών, αλλά και το τεράστιο κύμα φυγής εκπαιδευτικών λόγω των δυσμενών αλλαγών στο ασφαλιστικό επισκιάζουν την, κατά τ’ άλλα, ελπιδοφόρα νέα σχολική χρονιά.
Νηπιαγωγεία: Εκτός το 50% των προνηπίων

Με εγκύκλιό της προς όλα τα δημοτικά σχολεία, το Μάιο του 2010, το υπουργείο Παιδείας ενημερώνει πως όλα τα νήπια μπορούν να εγγραφούν στο δημοτικό τον Σεπτέμβριο χωρίς να απαιτείται βεβαίωση παρακολούθησης του ενός και υποχρεωτικού έτους φοίτησης σε νηπιαγωγείο. Πρόκειται για τη λύση που επιχειρείται να δοθεί στην τεράστια έλλειψη υποδομών, που συνεπάγεται αδυναμία αποδοχής του ενδιαφερόμενου αριθμού παιδιών. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου υπολογίζεται ότι το 50% των προνηπίων έμειναν εκτός νηπιαγωγείων! Εξίσου προβληματική χαρακτηρίζεται και η έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού.
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, το οποίο επιδεινώνεται λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς ολοένα και περισσότεροι γονείς επιλέγουν τα δημόσια νηπιαγωγεία, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην ίδρυση και αναβάθμιση 106 νηπιαγωγείων σε όλη την Ελλάδα. Φέτος, θα λειτουργήσουν 29 νέα διθέσια νηπιαγωγεία (που δέχονται δηλαδή και προνήπια), 18 μονοθέσια, ενώ αναβαθμίζονται 59, σε διθέσια, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα των προνηπίων.
Η ανεπαρκείς υποδομές δεν αποτελούν όμως το μοναδικό μελανό σημείο στην ομαλή λειτουργία των νηπιαγωγείων. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, κ. Μπράτης, «τα νηπιαγωγεία αποτελούν το φτωχό συγγενή της εκπαίδευσης. Στην πλειονότητά τους, οι αίθουσες είναι ακατάλληλες. Κι αυτό δυσχεραίνει τα πράγματα, όταν πρόκειται για τα ολοήμερα, όπου τα παιδιά θα πρέπει να μείνουν από τις επτά το πρωί μέχρι τις τέσσερις το απόγευμα. Δεν υπάρχει χώρος όχι μόνο για να ξαπλώσουν και να ξεκουραστούν, αλλά ούτε να βγάλουν τα παπούτσια τους».
Δημοτικά: Αθρόες συνταξιοδοτήσεις και εκτιμήσεις για τεράστια κενά

Τριπλασιασμός των συνταξιοδοτήσεων παρατηρείται φέτος λόγω των ρυθμίσεων του νέου ασφαλιστικού νόμου. Το παραπάνω σε συνδυασμό με το μόνιμο διορισμό του μισού αριθμού εκπαιδευτικών σε σχέση με πέρυσι, όπου καταγράφηκαν τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, δίνει μια εικόνα της κατάστασης που αναμένεται να διαμορφωθεί το σχολικό έτος 2010-2011. Σύμφωνα με στοιχεία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, τα αναμενόμενα κενά υπολογίζονται σε 8.000. Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την έγκριση πρόσληψης 15.000 αναπληρωτών, αναγνώριζε το πρόβλημα, αλλά δεν έδωσε ουσιαστική λύση, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά. Οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν πως «δεν είναι βέβαιο ότι θα εξομαλυνθεί η λειτουργία των σχολείων παντού, διότι οι προσλήψεις αναπληρωτών δεν πρόκειται να γίνουν από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας, αλλά σταδιακά θα τοποθετούνται όπου υπάρχουν οι μεγαλύτερες ανάγκες, διότι έτσι εξοικονομούνται χρήματα για το Δημόσιο, ενώ την ίδια ώρα μπορεί να χάνονται χιλιάδες διδακτικές ώρες».
Φέτος, τίθεται σε εφαρμογή και το πιλοτικό πρόγραμμα των 800 ολοήμερων σχολείων, ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας. Τα ολοήμερα σχολεία θα έχουν διευρυμένο ωράριο λειτουργίας για να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς, αλλά και ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με έμφαση στον πολιτισμό και τις ξένες γλώσσες. Το υποχρεωτικό ολοήμερο πρόγραμμα θα ξεκινά στις 8:10 το πρωί και θα επεκτείνεται έως τις 14:00 για όλες τις τάξεις, αντί για 12:30 που είναι σήμερα στα «συμβατικά» ολοήμερα δημοτικά. Οι γονείς θα μπορούν να παίρνουν τα παιδιά τους από το σχολείο είτε από τις 15:30 - 15:40 είτε με τη λήξη του ολοήμερου προγράμματος στις 16:15. Δεδομένων των ήδη υπαρχόντων προβλημάτων, η αποτελεσματική λειτουργία τους αναμένεται να κριθεί στην πράξη.
Γυμνάσια-Λύκεια: Ουσιώδη ζητήματα επιτάσσουν λύση
Αντίστοιχες, και ίσως περισσότερο περίπλοκες, είναι και οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα γυμνάσια και τα λύκεια. Η ΟΛΜΕ έθεσε μια σειρά από ουσιώδη ζητήματα στην υπουργό Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου στο πλαίσιο συνάντησης την Τρίτη ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, κρίνοντας ότι δεν έχει λάβει ουσιαστικές απαντήσεις. Όπως εκτιμάται από την Ομοσπονδία, οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδοτήσεων εκτιμώνται φέτος σε 7.500. Σε συνδυασμό με τους 1.425 κανονικούς διορισμούς, τα αναμενόμενα κενά υπολογίζονται μεταξύ 11.000 και 12.000. Οι εκπαιδευτικοί εξηγούν ότι η πρόσληψη των αναπληρωτών δεν λύνει το πρόβλημα, διότι αυτοί δεν θα διατεθούν από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σχολείων. Παράλληλα, υπογραμμίζουν πως αυτές οι ελλείψεις σε προσωπικό δεν μπορούν να καλύπτονται με αναπληρωτές, καθώς ρόκειται για πάγιες ανάγκες και όχι πρόσκαιρες που θα καλυφθούν για 5-6 μήνες, άρα απαιτούνται μόνιμοι διορισμοί.
Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Δημήτρης Πεππές εξηγεί στο tvxs.gr
πως για την Ομοσπονδία τη δεδομένη χρονική στιγμή 4 ζητήματα κρίνονται ουσιώδη: ο αριθμός των μαθητών ανά αίθουσα, η καταβολή των δεδουλευμένων των εκπαιδευτικών, η ανεπαρκής χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών στις σχολικές μονάδες και το ζήτημα της εισαγωγικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
- Η Ομοσπονδία υπογράμμισε πως το θέμα των 25 μαθητών ανά αίθουσα αποτελεί πρωταρχικό ζήτημα για την ομαλή και αποτελεσματική επιμόρφωση των μαθητών. Σύμφωνα με τον κ. Πεππέ, η υπουργός δήλωσε πως στόχος της είναι να είναι 25 μαθητές ανά αίθουσα, ότι αυτή την κατεύθυνση έχει δώσει, και πως μόνο σε περίπτωση που υπάρχουν κτιριακές ανάγκες, δηλαδή δεν υπάρχουν αίθουσες, θα αυξάνεται ο αριθμός αυτός στα 27. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, «Η πραγματικότητα είναι ότι στην πράξη, οι περιφερειακές διευθύνσεις δίνουν άλλη κατεύθυνση στις σχολικές μονάδες και πιέζουν τους διευθυντές των σχολείων για τμήματα 30 μαθητών. Το τελευταίο γίνεται για να φανεί προς τα έξω ότι υπάρχουν πολύ λιγότερα κενά. Προβάλλουν ως πρόβλημα το κτιριακό. Εμείς ως ομοσπονδία έχουμε πει ότι σε ένα σχολείο που αντιμετωπίζει πρόβλημα, δηλαδή υπάρχουν δύο αίθουσες, δεν θα πούμε στα παιδιά που θα έρθουν να γραφτούν: φύγετε, γιατί είμαστε πλήρεις. Σε ορισμένο βαθμό το καταλαβαίνουμε κι εμείς. Η ένστασή μας είναι ότι αυτό δεν μπορεί να γίνεται για εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού».
- Η μη καταβολή των δεδουλευμένων προς διάφορες κατηγορίες εκπαιδευτικών, όπως τους συντονιστές που έχουν να πληρωθούν από το 2008, τους εργαζόμενους στην πρόσθετη διδακτική στήριξη ή οι υπερωρίες του 2010 που επίσης δεν έχουν πληρωθεί, αποτελούν άλλο ένα ακανθώδες ζήτημα. Οι εκπαιδευτικοί, στο πλαίσιο της συνάντησης δεν έλαβαν κάποια θετική απάντηση σχετικά με το αίτημα. «Το καλοκαίρι είχαν σταματήσει οι κινητοποιήσεις στα βαθμολογικά κέντρα σε μια ένδειξη καλής θελήσεως με την υπόσχεση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ότι θα πληρώνονταν άμεσα όλοι εμπλεκόμενοι στις πανελλαδικές εξετάσεις, τα οποία επίσης δεν έχουν πληρωθεί» υπογραμμίζει ο κ. Πεππές. Σχετικά, πάλι, με την υπερωριακή απασχόληση εξασφάλισαν τη θετική δήλωση της κ. Διαμαντοπούλου ότι θα δίνεται όπως δινόταν τις προηγούμενες χρονιές με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και σε καμία περίπτωση με τη μορφή της υποχρεωτικότητας.
- Φέτος, η χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών, οι οποίες λαμβάνουν κάποια χρήματα για να ικανοποιήσουν τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων, όπως θέρμανση και υλικά καθαριότητας και υγιεινής, αντιπροσωπεύει ουσιαστικά το 1/3 της περσινής. Το αποτέλεσμα θα είναι τα σχολεία να αντιμετωπίσουν και πρόβλημα καθαριότητας και υγιεινής. Η αύξηση των εν λόγω κονδυλίων κρίνεται πολύ σημαντική τη δεδομένη χρονική περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη και την αύξηση του πετρελαίου. Δεν υπήρξε καμία ουσιαστική απάντηση, απλώς υπόσχεση ότι θα πιέσει σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών και πως αναγνωρίζει και η ίδια το πρόβλημα, εξηγεί ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.
- Εισαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Ενώ πέρυσι και όλα τα προηγούμενα χρόνια, με την έναρξη των μαθημάτων, οι εκπαιδευτικοί πριν μπουν στις αίθουσες παρακολουθούσαν ένα ταχύρυθμο πρόγραμμα επιμόρφωσης, φέτος δεν έχει γίνει ακόμη.source:tvxs.gr
top