Αυτόφωρο για φοροδιαφυγή...

Σχέδιο για αυστηρές κυρώσεις σε µεγάλες φορολογικές παραβάσεις

Υποψηφιότητα για µια νύχτα στα κρατητήρια βάζουν οι φοροφυγάδες που θα εντοπίζονται µε σοβαρές φορολογικές παραβάσεις (όπως η κατ' επανάληψη µη έκδοση αποδείξεων) από το Σώµα Δίωξης Οικονοµικού Εγκλήµατος.
Το υπουργείο Οικονοµικών προωθεί διάταξη νόµου η οποία θα προβλέπει τη διαδικασία του αυτόφωρου για σοβαρές φορολογικές παραβάσεις που διαπιστώνονται από το ΣΔΟΕ, παράλληλα µε την αυστηροποίηση του ισχύοντος ποινικού θεσµικού πλαισίου. Οπως εξηγούν αρµόδια στελέχη του υπουργείου Οικονοµικών, «το Αυτόφωρο θα ενεργοποιείται σε περιπτώσεις προκλητικής και µεγάλης φοροδιαφυγής και όχι αν κάποιος εντοπίζεται να µην έχει κόψει µια - δυο αποδείξεις. Αν όµως ο παραβάτης επιδίδεται συστηµατικά στη µη έκδοση αποδείξεων ή δεν µπαίνει καν στον κόπο να τηρεί βιβλία, τότε το Αυτόφωρο θα τον αφορά». Η σχετική διάταξη θα περιληφθεί, όπως ανακοινώθηκε χθες, στο νοµοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τις φορολογικές δίκες-εξπρές, όπου θα προβλέπεται και η αυστηροποίηση του ισχύοντος ποινικού θεσµικού πλαισίου. Συγκεκριµένα προωθείται µείωση των ορίων µη απόδοσης ΦΠΑ ή έκδοσης πλαστών και εικονικών στοιχείων που οδηγεί σε ποινικές κυρώσεις ακόµα και στο µισό σε σχέση µε τα ισχύοντα.

Ποινικές κυρώσεις
Σήµερα ποινικές κυρώσεις στη φορολογία εισοδήµατος επιφέρει η παράλειψη υποβολής ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης. Προβλέπεται ποινή κάθειρξης έως 10 χρόνων εφόσον ο φόρος υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ. Το ίδιο χρηµατικό όριο ισχύει και για την έκδοση πλαστών και εικονικών στοιχείων, ενώ για µη απόδοση ή ανακριβή απόδοση ΦΠΑ προβλέπεται αντίστοιχα ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους εφόσον το προς απόδοση ποσό υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ. Με κάθειρξη µέχρι 10 ετών τιµωρούνται όσοι δεν απέδωσαν φόρο που υπερβαίνει τις 75.000 ευρώ. Σύµφωνα µε τους αρχικούς σχεδιασµούς του υπουργείου Οικονοµικών, τα ποσά αυτά κρίνεται σκόπιµο να µειωθούν έως και στο µισό, φέρνοντας πιο κοντά στη φυλακή τους φοροφυγάδες.

Οι κινήσεις αυστηροποίησης του ποινικού πλαισίου για την πάταξη της φοροδιαφυγής, σχεδιάζεται από την ηγεσία του υπουργείου Οικονοµικών να επιδράσουν συµπληρωµατικά µε τη σαρωτική περαίωση των χρήσεων 2000-2009 ώστε «να κάνουµε µια καινούργια αρχή και να γυρίσουµε σελίδα» όπως είπε χθες ο Γ. Παπακωνσταντίνου.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
«Θα ενεργοποιείται σε περιπτώσεις µε γάλης και προκλητικής φοροδιαφυγής και όχι για µια - δυο αποδείξεις»

«Ναι» στην έφεση µε προκαταβολή 50%
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Σίλα Αλεξίου

ΔΙΚΑΙΩΜΑΕΦΕΣΗΣ και όχι εκδίκαση της υπόθεσης σε έναν και τελευταίο βαθµό, όπως πρότεινε αρχικά το υπουργείο Οικονοµικών και αντιδρούσε το υπουργείο Δικαιοσύνης, θα έχουν οι φορολογούµενοι µε οφειλές κάτω των 150.000 ευρώ, των οποίων οι διαφορές θα δικάζονται από το Διοικητικό Πρωτοδικείο. Για να ασκήσουν ωστόσο την έφεση θα υποχρεώνονται να καταβάλουν το 50% της οφειλής τους.

Οι προσπάθειες σύγκλισης απόψεων επί των νέων µέτρων που προτείνει το υπουργείο Οικονοµικών για την πάταξη της φοροδιαφυγής ήδη είχαν ένα απτό αποτέλεσµα, καθώς η εκδίκαση υποθέσεων σε έναν και µόνο βαθµό προσκρούει στην Ευρωπαϊκή Σύµβαση για τα Δικαιώµατα του Ανθρώπου. Την ώρα ωστόσο που οι αρµόδιοι παράγοντες των δύο υπουργείων µελετούν λύσεις προκειµένου να βρεθεί η χρυσή τοµή, ώστε και οι ρυθµίσεις να φανούν αποτελεσµατικές και να µην συρρικνωθούν τα δικαιώµατα των διαδίκων, νέες προτάσεις για την ποινική αντιµετώπιση των φοροφυγάδων αυτή τη φορά, αναζωπυρώνουν την ένταση.

Αντιπαράθεση
Αντικείµενο της αντιπαράθεσης µεταξύ του νοµικού και δικαστικού κόσµου και των στελεχών του υπουργείου Οικονοµικών αποτελεί ο διαφαινόµενος κίνδυνος παραβίασης θεµελιωδών διατάξεων, όπως κατοχυρώνονται από το Σύνταγµα και την Ευρωπαϊκή Σύµβαση για τα Δικαιώµατα του Ανθρώπου. Σε κάθε περίπτωση πάντως τα προτεινόµενα µέτρα δεν θα προωθηθούν αν δεν αρθεί οποιαδήποτε αµφισβήτηση της νοµιµότητάς τους, όπως αφήνει να εννοηθεί ο υπουργός Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδης.

Η απειλή πάντως της αυτόφωρης σύλληψης των φοροδιαφευγόντων, όπως εξαγγέλθηκε από το υπουργείο Οικονοµικών, χωρίς – κατά πληροφορίες – καµιά προηγούµενη ενηµέρωση του υπουργείου Δικαιοσύνης, καταργεί εκ των πραγµάτων τον Νόµο 2523/97 όπου, µεταξύ των άλλων, προβλέπεται ότι σε περίπτωση συµβιβασµού του οφειλέτη µε τη διοίκηση ή περαίωσης των οφειλών του δεν εφαρµόζεται εις βάρος του καµιά ποινική διάταξη. Εντονη δυσφορία επίσης προκαλεί στον νοµικό κόσµο και κατ’ επέκταση στο υπουργείο Δικαιοσύνης η πρόταση για την επιµήκυνση της παραγραφής των αδικηµάτων. Αυτό θα επιτευχθεί –σύµφωνα µε τις προτάσεις του υπουργείου Οικονοµικών – µε τον υπολογισµό του χρόνου παραγραφής όχι από την τέλεση της παράνοµης πράξης, αλλά από τη στιγµή της διαπίστωσης. Αν δηλαδή διενεργηθεί φορολογικός έλεγχος σε προηγούµενα έτη, για τα οποία – υπό τις ισχύουσες συνθήκες – οι παραβάσεις έχουν παραγραφεί, µε το προτεινόµενο νοµικό πλαίσιο θα είναι δυνατή η ποινική δίωξη του δράστη.


Διορθωτικές κινήσεις στην περαίωση

ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ποσοστού της προκαταβολής και των ελάχιστων ποσών ανά χρήση που περαιώνεται όσο και αύξηση του αριθµού των δόσεων συζητά το υπουργείο Οικονοµικών που προετοιµάζει διορθωτικές κινήσεις στο νοµοσχέδιο για την περαίωση, µετά τη διαβούλευση µε τους φορείς. Αντίθετα βγάζει από το τραπέζι της διαβούλευσης θέµατα σχετικά µε τη µείωση του βασικού συντελεστή πολλαπλασιασµού των ακαθάριστων κερδών που ορίστηκε σε 2% και επιµένουν στην ανάγκη ένταξης στην περαίωση και φορολογουµένων που προχώρησαν σε αυτοπε ραίωση τα προηγούµενα χρόνια ίσως µε ευνοϊκότερους όρους. Οι εκπρόσωποι του επιχειρηµατικού κόσµου ζήτησαν αύξηση του αριθµού των δόσεων, ελαστικότερα χρονοδιαγράµµατα, µείωση της προκαταβολής, χαµηλότερους συντελεστές, µικρότερα ελάχιστα ποσά, εξαίρεση όσων έχουν κάνει αυτοπεραίωση, συµψηφισµό πιστωτικού ΦΠΑ και προκαταβολών και υπαγωγή στη ρύθµιση και όσων υπήχθησαν σε φόρο µεγάλης ακίνητης περιουσίας.

«Ουκ αν λάβεις παρά του µη έχοντος» τονίστηκε χαρακτηριστικά σηµειώνοντας ότι η απαίτηση προκαταβολής 25% έως τις 12 Νοεµβρίου και ο περιορισµένος αριθµός των δόσεων (έως 12) σε συνδυ ασµό µε ελάχιστα ποσά από 400 έως 1.000 ευρώ ανά χρήση στη δεδοµένη χρονική συγκυρία της ανύπαρκτης ρευστότητας δεν µπορούν παρά να συµβάλουν σε αποτυχία της περαίωσης.source:tanea.gr
top