Κομμένα και ραμμένα 
για σας...
Μπαίνετε στο site της εταιρείας, σχεδιάζετε το προϊόν που θέλετε και το παραγγέλνετε
Του Κωστα Δεληγιαννη
Θέλετε να αγοράσετε έναν επιτραπέζιο ή φορητό υπολογιστή ο οποίος θα είναι «κομμένος και ραμμένος» στις ανάγκες σας; Τότε, δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε κάποιο online κατάστημα, για να παραγγείλετε το μηχάνημα με τα εξαρτήματα που εσείς θα επιλέξετε. Τουλάχιστον στο εξωτερικό, αυτή η λογική «της σχεδίασης σε συνεργασία με τον πελάτη» («customer co-creation»), όπως ονομάζεται, είναι τόσο διαδεδομένη ώστε εδώ και μερικά χρόνια, έχουν κάνει την εμφάνισή τους αρκετά sites που επιτρέπουν στους χρήστες τους να παραγγείλουν εξίσου «εξατομικευμένα» αγαθά από πολλές ακόμη κατηγορίες – όπως ρούχα, κοσμήματα ή... δημητριακά.
Εκτιμάται, μάλιστα, πως το Iντερνετ έχει δώσει την ευκαιρία σε πολλές νέες επιχειρήσεις να διακινούν προϊόντα τα οποία παρασκευάζονται με βάση τις προτιμήσεις που καταθέτει διαδικτυακά ο πελάτης. Aλλωστε, πολλοί ειδικοί αποδίδουν τη δημοφιλία της ιδέας στο ότι οι περισσότεροι χρήστες του παγκόσμιου ιστού είναι μέλη υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης –όπως το Facebook–, συνεπώς είναι εξοικειωμένοι στο να χρησιμοποιούν διαδραστικά μενού με τα οποία καθορίζουν οι ίδιοι διάφορες παραμέτρους αναφορικά με το online προφίλ τους. Με τη διαφορά ότι, με ανάλογα διαδραστικά μενού, οι επιχειρήσεις που ειδικεύονται στο «customer co-creation» δίνουν τη δυνατότητα στον πελάτη να επιλέξει το χρώμα, το σχέδιο και τα υλικά κατασκευής όσων προϊόντων παραγγείλει.
Oπως είναι φυσικό, από τη συγκεκριμένη αγορά δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν τα είδη πολυτελείας και τα δώρα. Eτσι, η γερμανική myparfuem επιτρέπει στους πελάτες της να «συνθέσουν» ένα ανδρικό ή γυναικείο άρωμα από τριάντα και πλέον αιθέρια έλαια σε ποικίλες δοσολογίες, ώστε να δημιουργήσουν ένα μοναδικό μείγμα ανάμεσα σε... οκτώ δισεκατομμύρια πιθανούς συνδυασμούς. Από την άλλη πλευρά, το επιχείρημα της εταιρείας Laudi Vidni είναι ότι, ενώ οποιαδήποτε επώνυμη τσάντα κοστίζει εκατοντάδες ευρώ, μέσα από το site της επιχείρησης, οποιαδήποτε καταναλώτρια μπορεί με τα ίδια περίπου χρήματα να δημιουργήσει το δικό της μοντέλο κυριολεκτικά από το μηδέν, αγοράζοντας μία τσάντα με μοναδική εξωτερική εμφάνιση και design...
Το ίδιο επιχείρημα επικαλείται και το ηλεκτρονικό κατάστημα Gemvara στο οποίο, χρησιμοποιώντας το εικονικό του περιβάλλον, ο αγοραστής έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει απεριόριστες παραλλαγές κοσμημάτων αλλάζοντας υλικά και πολύτιμους λίθους, τη στιγμή που η εφαρμογή υπολογίζει αυτομάτως την τιμή για κάθε επιλογή. Ενα πλεονέκτημα που βοήθησε πριν από λίγους μήνες το Gemvara να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 5 εκατ. δολαρίων και έκανε το περιοδικό Business Week να το χαρακτηρίσει μία από τις πλέον υποσχόμενες νεοεμφανιζόμενες εταιρείες.
Oχι ότι στο Iντερνετ δεν μπορεί να βρει κανείς υπηρεσίες που προσφέρουν τη δυνατότητα «προσωποποίησης» για αντικείμενα μικρότερης αξίας ή καθημερινής χρήσης. Μία από τις πιο απλές περιπτώσεις αποτελεί η ψηφιακή πλατφόρμα Spreadshirt, η οποία δίνει τη δυνατότητα εκτύπωσης σε μπλούζες, φόρμες και μπουφάν των αγαπημένων σχεδίων του πελάτη. Επίσης, η Blank-Label προχώρησε ακόμη παραπέρα, αποστέλλοντας σε αγοραστές σε όλο τον κόσμο πουκάμισα με τη σχεδίαση και το ύφασμα που θα διαλέξουν online οι ίδιοι. Κάτι που, στην περίπτωση των γυναικείων παπουτσιών, κάνουν εταιρείες σαν τις Shoes of Prey και Upperstreet. Aλλωστε, όλες αυτές οι υπηρεσίες φαίνεται να κερδίζουν έμμεσα απήχηση, καθώς «η σχεδίαση σε συνεργασία με τον πελάτη» επεκτείνεται σε ολοένα και περισσότερα καταναλωτικά αγαθά. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι διάφορα είδη τροφίμων, όπως μπισκότα από την 410degrees και δημητριακά των MixMyGranola και MojaMix – είδη με συστατικά που επιλέγει ο πελάτης κατά τη διαδικασία της online παραγγελίας. Και για όσους πιστεύουν πως και τα κατοικίδιά τους έχουν εξίσου δικαίωμα σε εξατομικευμένα προϊόντα, η εταιρεία Red Moon τους προσφέρει τροφές για σκύλους και γάτες με τις πρώτες ύλες και τις θρεπτικές ουσίες που οι ιδιοκτήτες κατοικιδίων θεωρούν κατάλληλες.
Lego και παπούτσια
Η τάση για τη «σχεδίαση σε συνεργασία με τον πελάτη» έχει προσελκύσει και πολυεθνικές επιχειρήσεις: μέσα από το site DesignByMe, για παράδειγμα, οι φανατικοί των Lego μπορούν να δημιουργήσουν στην οθόνη τη δική τους πρωτότυπη κατασκευή, με την εφαρμογή να υπολογίζει ποια και πόσα «τουβλάκια» θα πρέπει να παραγγείλουν για να την συναρμολογήσουν. Επίσης, στον χώρο των αθλητικών ειδών, η Nike, η Adidas και η Converse δίνουν τη δυνατότητα «εξατομίκευσης» των παπουτσιών που θα αγοράσει κανείς, επιλέγοντας από τις ιστοσελίδες τον τύπο, τα υλικά αλλά και τα διακριτικά που θα τυπωθούν. Μόνο για τη Nike, μάλιστα, τα κέρδη από την υπηρεσία αυτή ξεπέρασαν πέρυσι τα 100 εκατ. δολ. Και οι μικρές εταιρείες υποστηρίζουν πως τα εξατομικευμένα αγαθά δίνουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού προϋποθέτουν περιορισμένες κλίμακες παραγωγής, που μπορούν να προσαρμοστούν σε κάθε παραγγελία ξεχωριστά. Και θεωρούν πως τα προϊόντα που κατασκευάζονται «καθ’ υπόδειξιν» του καταναλωτή μπορούν να ανταγωνισθούν κάλλιστα τα επώνυμα είδη.
source:kathimerini.gr
top